Ung brugerinvolvering er svaret på dagens public service udfordring

Nordvision havde forleden samlet en perlerække af tidens bedste digitale fortællere på en international festival i DR-Byen. Ung brugerinvolvering i skabelsen af nye fortællinger og formater fremstod som konferencens mest overbevisende bud på, hvordan seerflugten kan bremses eller måske især flyttes over på nye platforme.

Ib Keld Jensen

”Denne her fyr hadede BBC. Han hadede virkelig BBC.”

Men det gør han ikke længere, lod Louise Thornton fra BBC Scotland forstå. For den unge rapper er et af de unge upcomming talenter fra de oversete områder, som BBC har gjort til sin målgruppe for udvikling af nye medskabende fortællere med kanalen BBC Social.

”Ambitionen er at udvikle en ny generation af unge talenter og gennem dem komme i dialog via de sociale medier med et publikum, som ellers er svært at nå.”

Udgangspunktet er at finde ud af, hvilke historier de unge vil fortælle, og så er mediet mindre vigtigt. Det kan være video, lyd, ord, fotos eller andre illustrationer, og det er der kommet nogle anderledes skæve bidrag ud af. Som eksempel viste Louise Thornton et klip med, hvor to veltrænede unge dyrker yoga i kilt i et klippelandskab, som er blevet et hit på de sociale medier. I et andet klip, skaber en ung naturfotograf sit eget drama ved at lægge ord og stemme til, videoer med dyr og på den måde opdigte egne historier.

BBC Scotland har fundet de unge talenter ved grundig research på de sociale medier, og har efter lanceringen i december 2015 oplevet markante stigninger i engagement på de sociale medier. Ifølge Thornton har BBC Social med de foreløbig 1000 bidrag og 150 unge talenters indsats samtidig ændret på de unges opfattelse af BBC.

 

Fisk, hvor fiskene er

Key note-speaker Ingrid Kopp, senior konsulent ved Tribeca Film Institute og internationalt anerkendt udvikler af digitale fortællinger, anerkendte at det kan være vanskeligt at få publikums opmærksomhed. Det er en almindeligt accepteret kendsgerning, at public service tv taber seere, og især blandt de unge.

”Publikums opførsel forandrer sig, men det skaber nye muligheder. Vi boede i en have, hvor vi uforstyrret kunne gå og passe vores blomster. Nu lever vi i en strøm, som kører uanset om vi er med eller ej,” sagde Ingrid Kopp, som netop vil have udviklerne til at møde publikum, hvor de er.

”Du bliver nødt til at fiske, der hvor fiskene er,” sagde Ingrid Kopp og citerede en amerikansk bibliotekar:

”Folk klarer sig godt, når de løber imod problemerne, men ikke når de løber væk fra dem.”

 

Gaming er større en porno

Et af de steder, hvor fiskene er, fortalte Tomas Lindh om fra svenske Yle om.

Han er selv erklæret fan af videospil og fortalte om Twitch, der er en videoplatform for især gamere. På Twitch kan man sende live og være i direkte dialog med sit publikum, som på den måde for mulighed for at påvirke udsendelsen.

På verdensplan er Twitch i top 50 blandt de allerstørste tjenester med over 100 millioner månedlige brugere. Især i de nordiske lande er Twitch store, og med tanke på at gennemsnitsbrugeren er en mand på 21 år er det en interessant målgruppe for de nordiske public service broadcastere.

Tomas Lindh viste et klip fra Twitch fra finalen i VM i Counterstrike, som på Twitch er kommenteret og iscenesat på et niveau, der ikke lader de store finaler i traditionelle sportsgrene noget tilbage at ønske.

Den direkte sending blev overværet af 1,6 millioner mennesker.

”Gaming er større en porno. Lad os stoppe med at tale gaming ned, og lad os i stedet invitere publikum indenfor til samarbejde på tværs af medier og platforme,” sagde keynote speaker Ingrid Kopp.

 

Fans bidrager til musikvideo

Finske Yle leverede netop et eksempel på, hvordan man kan invitere publikum og samtidig fiske, hvor fiskene er med ’To Nightwish with love’. Nightwish er et finsk band, som har fans over det meste af verden, og Harto Hänninen fortalte, hvordan Yle har produceret en crowd sourced dokumentar, som involverer mere end 100 fans, der bistår på forskellig måde med video, kunstværker og musik.

Alt i dokumentaren var scripted og instrueret direkte i Facebook, og et af bidragene er en musikvideo, hvor fans fra hele verden spiller et brudstykke af et af bandets hits på imaginære instrumenter og klippet sammen til en helhed.

”En af forudsætningerne for, at projektet blev en succes er, at bandet selv deltog helhjertet også med og kommenterede, mens dokumentaren blev sendt,” fortalte Harto Hänninen

 

VR: Nyt sexy legetøj

En anden keynotespeakere var Frank Rose, som foruden at være en del af det digitale fortæller-lab på Colombia University også skriver om emnet i New York Times, Wall Street Journal og Wired.

Det er således ikke uden grund at han anses for en af de helt tunge folk inden for digitale fortællinger. Direkte adspurgt var Frank Rose, da heller ikke i tvivl om hvad der havde gjort størst indtryk på festivalen.

” Vi har set adskillige glimrende eksempler på broadcastere, der har arbejdet med deres brugere om at skabe nyt indhold. Ikke nødvendigvis udelukkende skabt af brugerne, men gerne med professionel hjælp. For eksempel BBC Scotland måde at bringe brugerne ind og give dem værktøjer. Det gjorde stort indtryk.

Jeg kunne også virkelig godt lide idéen bag det finske Nightwish-projekt, og i det hele taget er co-creation en meget interessant mulighed.”

Til gengæld havde Frank Rose ikke meget at sige til et af festivalens andre store temaer: Virtual really.

”Det er jo helt åbenbart det helt store nye sexy legetøj. Men det er vejen frem, eller bliver glemt igen ved jeg ikke. Jeg har ikke set nogen bryde koden, men jeg bakker op om alle opfordringerne til at prøve VR af så meget som muligt. Det er vigtigt at få erfaringer.

På næsten samme linje lå EBUs medieudviklingschef Madiana Asseraf:

”For mig var den største inspiration helt afgjort de mange case studies. Jeg blev bekræftet i, at det er altafgørende, at vi har fokus på publikum, og hvordan vi involverer dem. Ved at samarbejde kan vi blive stærkere,” sagde hun, og understøttede Virtual med tre ord:

”Udforsk, udforsk og udforsk”.