Av Michaela von Kügelgen
Under Nordvisions tredje seminarium om sociala medier vigdes måndagen till key note-talare men också till case. I korta presentationer i pecha kucha-stil berättade ett antal seminariedeltagare om vad de lyckats med på sociala medier och hur de gjort.
Under Nordvisions tredje seminarium om sociala medier vigdes måndagen till key note-talare men också till case. I korta presentationer i pecha kucha-stil berättade ett antal seminariedeltagare om vad de lyckats med på sociala medier och hur de gjort.
Först i tur stod Jon Leck och Karl Eriksson från Utbildningsradion med virtual reality-videon ”En dag i skolan” som handlar om mobbning.
”Filmen baserar sig på riktiga händelser och har hittills haft över 1 miljon unika tittare, det är jättebra siffror för oss. Det bästa resultatet hittills”, berättade Leck och Eriksson.
Över 70 procent av tittarna såg mer än 10 sekunder av filmen och 30 procent såg hela filmen. Under lunchpausen på måndag var det också möjligt att testa VR-glasögonen och det var många som gjorde det.
Templat underlättar arbetet
På så gott som alla redaktioner kämpar man med att nå ut till rätt publik med rätta metoder. På NRK tv ligger utmaningen i att locka unga tittare till NRK:s egen mediespelare.
”När vi postar på Facebook är det viktigt att ha en bra bild och en lockande text. Är det en video har vi märkt att 1:1 fungerar bättre än 16:9 eftersom många tittar på mobilen och då är det kvadratiska formatet större”, berättade Tonje Oliversen och Silje Farestveit Wester från NRK.
Alla postningar följer en förbestämd grafisk modell, något som SVT Sport också börjat med.
”Förr såg vårt innehåll på sociala medier olika ut beroende på vem som var på jobb. Alla använde de fonter och färger de själv gillade”, berättade Johanna Rudbäck och Stina Banck från SVT.
Nu kör de med färdiga templat och säger att det sparar tid och ger ett enhetligare resultat. Under diskussionerna på work shopsen var det också många som poängterade att det är viktigt att det grafiska är under kontroll och att det finns en enhetlig linje.
”Vi måste jobba ihop med grafiker, de flesta av oss är journalister och inte experter på grafik”, sa Banck och Rudbäck.
Nyheter i en bot påminner om riktig diskussion
På DR har man testat på att förmedla nyheter via Facebook messenger för att nå en yngre målgrupp. Enligt Mikkel Malmberg, creative lead på DR News X, är det viktigt att nyhetsbotten ska påminna om en riktig diskussion.
”Journalisten skapar nyheterna som textbubblor i Messenger. I stället för att bara ta nyheterna och klämma in dem i messenger försöker vi göra det på de ungas premisser”, berättade Malmberg.
De som är intresserade kan sedan i chatten klicka på en länk för att läsa mer om ämnet i en traditionell nyhetsartikel.
Orsaken att DR News X valde just Facebook var att det var där de kunde nå flest användare. Till exempel Whatsapp används knappt i Danmark. Den som vill testa botten kan söka upp Dr Nyheder på messenger och skriva in tilmeldtest i chatten.
Om DR News X försöker locka en yngre publik har SVT:s Fråga doktorn ett motsatt problem. Matilda Sandberg som jobbar med programmets innehåll för sociala medier sa att det är viktigt att vara begriplig om man riktar innehåll till äldre personer på sociala medier. För många äldre är det inte alls självklart.
”Vi har väldigt tydliga instruktioner i programmet om hur sociala medier fungerar”, berättade Sandberg.
Under det här året har Fråga doktorns Facebook-sida fått många nya gillare och engagerat till diskussion.
Kändisar kan vara vägen till lycka
Ibland kan det räcka med rätt person för att nå ut till rätt publik. Det gjorde man på DRK i samband med programmet X Factor. På ett år lyckades man få 53 000 följare på Snapchat. Enligt Lars Damgaard Nielsen ligger hemligheten i Rasmus Kolbe som anställdes för att sköta Snapchat-kontot. Med honom var succén garanterad.
”De enda pengarna vi behövde spendera var på Rasmus lön i tre månader. Det är viktigt att ha en intressant värd, att använda sig av storyboard och av influencers som är relevanta för den önskade publiken.”
Också på Yle har man insett vikten av att hitta rätt människor för att hitta rätt publik. Under sommaren gjordes en radiodokumentär om den finländska artisten Juice Leskinen, men man ville nå längre än till (de äldre) radiolyssnarna. Yle gjorde då ett avtal med Universal Music.
”Sedan producerades en ny version av Viidestoista yö (en av Juice Leskinens mest populära låtar). Själva videon publicerades endast på Yle Arenan. Vi räknade med att artisterna automatiskt skulle locka publiken”, berättade Hannu Haapasalo från Yle.
RUV på Island gjorde lyckad slow tv med samma tanke. Bandet Sigur Rós körde runt Island på ett dygn under året längsta dag. Hela deras resa filmades och visades i realtid.
”Fler människor än Islands befolkning följde med sändningen”, berättade Isgerdur Gunnarsdottir som ansvarar för sociala medier på RUV.
Också hon poängterade att bandets popularitet naturligtvis påverkade de stora tittarsiffrorna. Däremot kunde RUV ha varit något synligare, konstaterade hon.