av Marianna Widmalm
”Vår gemensamma strategi är att på ett mycket pragmatiskt sätt öka möjligheterna för nordiska barn att kunna ha tillgång till så mycket nordiska barnprogram som möjligt genom våra samproduktioner. Vi driver inte aktivt en gemensam barnformatutveckling, jag tror mer på att låna format av varandra än att driva formatutveckling gemensamt” säger Safa Safiyari, kanalchef för SVT:s Barnkanalen, om formatsamarbetet mellan de nordiska barnkanalerna.
Labyrint – utvecklingsstöd blev en nordisk back to back-produktion
Labyrint utvecklades av SVT med nordvisionstöd och formatet är tillgängligt för de andra nordiska bolagen som vill producera programmet. NRK blev intresserade och de två bolagen bestämde att det mest lönsamma är att göra en så kallad back to back samproduktion när SVT spelar in sin tredje säsong 2013.
Labyrint är ett tävlingsprogram i en fantasivärld fylld av slajm, labyrintspel och robotar där uppfinnaren Daidalos härskar. Han utmanar barn att söka efter den hemliga teleportern som leder vidare till hans labyrintvärld, någonstans under vattnet.
I varje avsnitt utmanar ett lag om tre barn Daidalos och hans skapelser, Taurus, Bulten och Mutter. För att ta sig till finalen skall man samla många livspuckar och barnen måste samarbeta för att lyckas.
Till programmet hör även ett interaktivt Labyrintspel som finns på Barnkanalens webb. Efter varje program som sänds på TV visas en hemlig kod med vilken man kan öppna en ny bana i spelet. I detta spel kan man skapa sin egen karaktär, bli jagad av robotar och lösa kniviga kugghjulsproblem.
Sanna Ekman, projektledare på SVT som också utvecklade programmet från början, berättar om hur samarbetet går till mellan SVT och NRK.
”Labyrint är en stor produktion med en stor och krävande dekor. Det kostar pengar att bygga, frakta och ljussätta, och även att tillverka ny rekvisita för en ny säsong. Den ekonomiska vinningen är att vi kan dela på dessa kostnader samt rivningskostnaderna och på så sätt få råd att producera fler episoder.
Vi på SVT jobbar med produktionen som en vanlig ny säsong ur ett innehållsperspektiv, med nya moment och förändringar vi vill genomföra, manus för den nya säsongen, nya uppfinningar och tävlingar m.m. Det tillverkas också mycket ny rekvisita för den kommande säsongen. Vi informerar NRK löpande givetvis.
NRK castar sina egna norska barn och sina egna Daidalos och Reporter. De koordinerar sina egna resor till Stockholm, medan SVT är det producerande bolaget som planerar inspelningen och bokar resurser.
NRK får våra manus och gör de förändringar de själva vill i dessa. De producerar ju säsong 1 och vi säsong 3 så det måste vara lite annat innehåll i dem.
Vi startar med tio svenska episoder, en episod per dag i studion, efter det kommer NRK hit och producerar tio episoder. De har med sig egna medverkande, egen producent, barnansvarig och produktionskoordinator. I övrigt är det SVT:s team på plats.
Vi har skrivit ett samproduktionsavtal med NRK där vi delar lika de gemensamma kostnaderna för produktion och utveckling för den nya säsongen”
Minimello – en kreativ festival
SVT:s Minimello är Barnkanalens egen Melodifestival, de tävlande artisterna är skapade av toarullar av programmets tittare.
Minimello har fått utvecklingsstöd från Nordvision 2012 för att göra en produktionsbibel. Det finns nämligen ett stort intresse för programmet i de andra nordiska länderna. Formen för samarbetet är formatutväxling, de andra länderna producerar programmet efter bibeln som Ylva och hennes medarbetare formulerat. Låtarna är kopplade till upphovsmän så någon traditionell programutväxling mellan länderna kan inte bli aktuell, säger Kristina Colliander, programchef för Barnkanalen.
NRK:s barnkanal Super har redan producerat och visat sin första säsong under titeln Lillepri 2012 i höstas. DR och Svenska Yle är seriöst intresserade och funderar på att göra programserien under kommande år.
Minimellos skapare Ylva Hällen, tillika programledare och textförfattare, kom på idén 2009 när hon var programledare på Bolibompa.
”Jag hade redan i flera år gjort enklare sagor och liknande med barns inskickade figurer och så ville jag göra något som kunde bli ännu mer spännande, ännu mer fredagsunderhållande och ännu mer interaktivt. Jag gillar också att bygga miljöer, dockspela och göra röster så idén låg nära till hands. Jag bad helt enkelt barnen att skicka in artister och så skrev jag enkla låtar till dem. Responsen var direkt stark så då löpte vi hela linan ut och gjorde en melodifestival med fyra deltävlingar, Andra chansen och Final, precis som stora melodifestivalen är uppbyggd” säger Ylva.
Programmet var det mest uppskattade av barnkanalens tittare efter Julkalendern under december 2012.
”Minimellos storhet tror jag är att vi tar det på allvar, förvaltar alla inskick så gott vi kan och barnen får känna att det är deras figurer som är i fokus och att det är de som bestämmer hur det går (genom att rösta)” säger Ylva.
Målet är dessutom att alla artisterna som skickats in skall vara med i slutprogrammet och inte bara de 16 toarulleartister som tävlar i Minimello. Förra året skickades 6000 artister in och i år togs det emot 8000.
Det är Ylva som skriver alla texter till låtarna som tävlar, musiken skrevs 2012 av stora meliodifestivaltonsättare som bl.a. Thomas G:son och Milja Folkesson, och låtarna framfördes av kända artister som t.ex. Tommy Körberg, Anna Maria Espinosa och Simon Norrsveden.
Amigo Grande – från barnprogram till familjeunderhållning
Amigo Grande är NRK:s vidareutvecklade version av barnprogrammet Amigo, som i sin tur är ett samnordiskt format, huvudsakligen utvecklat av DR, och som producerades i Danmark, Sverige och Norge.
SVT:s projektledare Maria Karlsson Thörnqvist såg en bit av det nyutvecklade Amigo Grande på ett Nordvisionsmöte för barngruppen och bestämde sig för att pitcha idén som familjeunderhållning för Barnkanalen på fredagskvällarna.
Den svenska versionen av Amigo Grande skiljer sig på några punkter från NRK:s, skillnaden beskriver Maria så här:
”Vår programledare Ola Selmén är lite tokigare, vi har ett band i studion som spelar jinglar och musiksätter en del av inslagen live. Vi har lite knasigare tävlingsmoment och de som förlorar åker inte genom golvet som i Norge, de hamnar i en bassäng… Den norska AmiGO-cart är borta från den svenska versionen också och ersatt av en annan fysisk tävling – en familjestafett. Den som är bäst i varje program får en stor Amigopokal, vi har tagit bort alla priser som finns med i originalformatet och alla tävlar mest om äran. Det var helt fantastiskt att få en så genomarbetad formatbibel som vi fick från NRK och det underlättade väldigt mycket.”
På NRK 1 visas Amigo Grande på primetime som stor familjeunderhållning som både till form och innehåll är riktad mot en bred målgrupp medan SVT producerar serien för Barnkanalen men riktad mot hela familjen.
Det nya formatet är alltså helt utvecklat av NRK och hela programmet finns detaljerat beskrivet i en formatbibel som SVT har fått av NRK.
Om fördelarna med att arbeta med ett så välutarbetat format som Amigo Grande säger Maria att ”det är så klart en stor källa till inspiration, och nordvisionsamarbetet innebär för oss som jobbar med barnproduktion ett stort utbyte av bra program”.
Kanalchefen Safa Safiyari ser även andra fördelar med samarbetet inom Norden:
”Det finns naturligtvis många ekonomiska fördelar med att samarbeta inom Norden, vi slipper betala formatavgifter, formaten är dessutom redan beprövade, vi kan dela på produktionskostnader och spara mycket pengar. Världen ser oss som en marknad, och Norden betraktas som en central del av världen vad gäller barnproduktion, och vårt nordiska samarbete hjälper till att stärka vår ställning internationellt”
Nyheder
Det nordiska samarbetet stärker oss internationellt
Tre aktuella SVT-produktioner är exempel på framgångsrika formatsamarbeten i Norden, tre populära barnprogram som utvecklades med Nordvisions hjälp och som alla har prövats först i ursprungslandet.