Av Marianna Widmalm
K special
Kultur har en särskild ställning i public service, och dokumentärer har blivit en alltmer populär genre bland tittarna. SVT:s K special är ett program som förenar dessa två och sänder 52 dokumentärer per år med uppdraget att spegla nationell och internationell kultur som beskriver vår samtid.
K special ska enligt sitt uppdrag skildra kultur i bred bemärkelse och förhålla sig personligt till sina ämnen som bl.a ska skildra konst, mode, arkitektur och film.
Programmet började sändas år 2001 och har haft samma sändningstid, fredagar kl 20:00 på SVT2, sedan dess.
K special ligger under SVT:s kulturredaktion i Stockholm och den lilla redaktionen leds av projektledaren Emelie Persson. Sedan januari 2014 har hon en ny medarbetare, danska redaktören Charlotte Madsen som arbetade med dokumentärförsäljning på DR:s Internationalt Salg-avdelning.
Av de årliga 52 singeldokumentärerna som sänds är 22 egen- eller samproducerade, resten är inköpta eller så kallade förköp som också alla Nordvisionsamarbeten listas under. Emelie och Charlotte arbetar väldigt mycket med fria filmare men hittar också mycket på olika internationella screeningar som de regelbundet åker till.
Det viktigt är att samarbeta nordiskt
K specials lilla redaktion deltar aktivt i Nordvisions kulturgrupp och tycker att det är viktigt att samarbeta nordiskt. ”Att vi kan hjälpas åt att sprida varandras starka berättelser till en större publik. Att vi kan stärka produktionerna både finansiellt och innehållsmässigt. Filmerna får på så vis sedan lättare att ta sig ut i den stora världen och nå en ännu större spridning ” tycker Emelie.
Att gå samman nordiskt och stå starka mot den kommersiella TV-världens ökade intresse för såväl dokumentärer som kulturdokumentärer är en viktig framtida fråga för det nordiska samarbetet.
”Att stärka nordiska kulturdokumentärer med public service-värde, både vad gäller berättande och finansiering” är det viktigaste för oss att fokusera på, anser Emelie.
Hypad genre
Det råder en stor dokumentärhype just nu, inte minst på grund av den oscarsvinnande ”Searching for Sugarman” (SVT). Dessutom är det också en stor fördel för filmarna om de vill gå vidare internationellt att ha alla eller flera nordiska bolag bakom sig. De kan då söka mer finansiering hos Nordisk Film & TV-fond, eller hos Creative Europe som är ett EU-finansierat filmstödprojekt, berättar Emelie.
Det nordiska samarbetet rymmer allt från klassiska porträtt av välkända nordiska kulturpersonligheter som ”Knausgård – året efter min kamp” (SVT) eller ”Fången i Mumindalen – Tove Janson” (Yle) till filmer som har internationell inriktning med tydlig kulturanknytning som ”Liten & berömd” (SVT) eller ”Penthouse North” (SVT). ”Överlag funkar de personliga berättelserna väldigt bra och vi har jobbat mycket på att lyfta fram kvinnliga kulturpersonligheter i våra dokumentärer. Och vad gäller internationella framgångar hade t ex ”Penhouse North” premiär på Hot Docs i Toronto i maj och turnerar nu runt på världens alla festivaler” berättar Emelie.
100 projekt på gång
Emelie åker mycket på olika festivaler och screeningar där hon också träffar filmarna själva. På de informella pitcharna t.ex. på IDFA i Amsterdam, Nordisk Forum eller på Sheffield Doc hittar man mycket bra och intressanta idéer.
Hemma i Sverige blir redaktionen uppsökt av filmarna själva eller så kan kreatörerna ladda upp sina idéer på K specials hemsida. Vanligtvis läggs det upp 500 projekt i databasen per år.
En beredningsgrupp bl.a med folk från kulturredaktionen går igenom de upplagda förslagen var 6:e vecka. Just nu har K special 100 projekt på gång. Redaktionen arbetar tätt från idé via manusutveckling, finansiering och redigering till färdig film med filmarna, och enligt Emelie är samarbetet med dem det absolut bästa med det här arbetet.
Läs mera: