Det handlar om BaseBoys.
Den fiktiva historien följer fyra vänner, som plötsligt står inför kändisskapets fram- och baksidor som medlemmar i Danmarks största pojkband.
Då DR Ultra, med innehåll fokuserat på 7–12-åringar, lanserade originalet var responsen överväldigande, och serien blev snabbt ett av DR:s mest streamade innehåll.
BaseBoys är skriven av Toke Westmark Steensen, och egenproducerad inom DR. NRK har sänt den danska serien som dubbad.
SVT är för sin del mitt uppe i förberedelserna av en egen version, som fått namnet Up4it.
Nya ämnen för målgruppen
Petter Bragée, programchef på SVT Malmö, är minst sagt hoppfull.
”Vi tyckte den danska serien var så bra, kort sagt. Serien tar upp ämnen vi inte kan ta upp i övriga serier för målgruppen 10–12 år. Att den haft så bra genomslag i Danmark pekar också på ett behov”, säger han.
Ett sådant ämne är livet i rampljuset. Vad händer när du redan som barn blir en offentlig person?
”I vår tid med alla möjliga vägar till ’kändisskap’, som är öppna på ett annat sätt än tidigare, känns det viktigt med en serie som problematiserar och visar baksidan av att få sådana drömmar uppfyllda. Vi kommer precis som med Klassen att anpassa serien, men några stora ändringar i grundstoryn planeras inte”, säger Bragée.
Den fiktiva serien handlar om ett ungt pojkband som plötsligt blir superpopulära. Foto: DR.
Namnbyte underlättar för publiken
Namnbytet – från Baseboys till Up4it – gör SVT för att användarna lättare ska hitta rätt serie när de söker efter innehåll. I fallet med Klassen behöll man namnet, men alla karaktärer bytte i sin tur namn.
”Vår stora erfarenhet är ju Klassen, som vi nu gjort två säsonger av. Just nu planerar vi vår tredje. Det har varit lyxigt att kunna utgå från danska avsnitt och låta våra duktiga bearbetare/regissörer Janne Persson och Amelie Nörgaard utgå från något när de mejslar fram någonting förhoppningsvis ännu vassare och mer koncist. Vissa avsnitt har det varit mer jobb med att anpassa, men i stort har det bara varit en fördel att göra en remake istället för en helt ny serie”, säger Petter Bragée.
Amelie Nörgaard är som bäst djupt försjunken i den danska intrigen, och hon gillar det hon läst och sett.
”Det danska manuset är väldigt välskrivet, det är en fin grundstory med bra karaktärer. Tonen är varm och det är både underhållande och tänkvärt”, säger hon.
Äldre målgrupp i Sverige
En del skillnader finns det mellan danska och svenska förhållanden, men grunden i de båda serierna kommer att gå att känna igen.
”Det blir inte radikalt annorlunda, men det blir en viss skillnad absolut. Den svenska versionen kommer att rikta sig mot en något äldre målgrupp än den danska. Och en av grundpremisserna är helt omskriven. Sedan har en hel del av bearbetningen handlat om att minska antalet avsnitt från 22 till 16”, berättar Nörgaard.
Som manusförfattare med ett danskt original som grund har Nörgaard relativt fria händer att forma en egen serie, men självklart ska ”Up4it” gå att känna igen om du redan sett BaseBoys. Annars går hela idén med en förlaga förlorad, konstaterar hon.
Det har varit lyxigt att kunna utgå från danska avsnitt
– Petter Bragée, Programchef, SVT Malmö
Nu är broadcast skyltfönstret
När det gäller streaming och broadcast, så har byggklossarna helt bytt plats, säger Petter Bragée.
”Vår broadcast-kanal är numera bara ett skyltfönster för vårt online-utbud. Barnen konsumerar oss huvudsakligen online. Där är starka varumärken, tydliga premisser och bra programstarter extremt viktiga. Svaret är dock inte att efterlikna utbudet på Youtube eller Netflix, utan just att skapa det egna innehållet som är så relevant att det kan hävda sig”, säger han.
Bragée pekar på BaseBoys enorma genomslag i Danmark som ett huvudskäl till att SVT bestämde sig för en egen version.
”Och den tydliga insikten att publiken törstar efter att lära sig viktiga saker, fast i underhållande form. Det känns som vi går in i en guldålder för svensk public service-barn-tv. Jag tror starkt på fler remakes av bra, smarta och relevanta fiktionsserier – särskilt på barnsidan. Varför uppfinna hjulet när man kan förädla det istället”, säger han.
SVT:s version av DR:s BaseBoys väntas vara redo för den svenska publiken år 2020. Foto: DR.
Verkligheten ofta för rå
Amelie Nörgaards manus tar form med taktfasta steg.
Den största utmaningen, säger hon, är om hon ska visa verkligheten som den faktiskt är, eller som hon önskar att den såg ut.
”Verkligheten är allt som oftast för hård och grov för public service, så det gäller att hitta något som landar okej mittemellan. Sedan uppfattar jag det här med stora volymer som välfungerande för målgruppen. Jag får ofta kommentarer som ’Kan ni inte göra fler avsnitt. Skit i att göra dom så himla bra, gör fler bara’. Att kunna relatera till karaktärerna och det som berättas är det som är viktigt.”
Up4it har premiär år 2020 på SVT