Af Ib Keld Jensen
Når sæson to af SVTs ambitiøse børneprogramserie Labyrinten går i luften senere på året bliver det i et tæt samarbejde med NRK, der har planer om at transportere deltagere, programvært og producer fra Norge til studierne i Stockholm.
Det sker for at kunne benytte scenografi, kostumer, lyssætning ag andre faciliteter, som Barnkanalen allerede har udviklet.
På den måde kan begge bolag opnå en stordriftsfordel, vurderer programchef Kristina Colliander, SVT.
”Labyrinten er en kostbar produktion med en enorm scenografi. Med NRK som deltager får vi mulighed for at deles om alle omkostninger, og det er en fordel for begge parter,” siger hun og tilføjer:
”NRK kan komme med egen producent, egne børn og egen programvært og så benytte sig af vores kundskab.”
Et slimet univers
Labyrinten udspiller sig i en Jules Verne-inspireret fantasiverden, hvor børnene konkurrerer i hold a tre om at komme hurtigst igennem . Undervejs gælder det om komme forbi udfordringerne i Labyrintens forskellige rum og at undgå blive ramt af de robotlignende monstres grønne slim, for til slut at besejre spillederen Daidalos. I Labyrinten findes tilmed et helt bassin med det grønne slim, som kan vække væmmelsesfryd hos ethvert barn, og der har da også været børn fra målgruppen involveret i den tidlige del af idéudviklingen.
”Vi kan bruge hele den tekniske opsætning og støtte os til al den erfaring SVT har gjort, så det er en kæmpe fordel for os. Jeg ved egentlig ikke, hvor stor besparelsen er, eller om der blive nogen besparelse overhovedet, for vi har ikke regnet på det. Men det er heller ikke nødvendigvis det vigtigste. Målet er at få et bedre program, og det jeg sikker på, at vi kan få på denne måde,” siger programredaktør Nils Stokke, NRK.
Heller ikke Kristina Colliander kender størrelsen på en eventuel besparelse.
”Det kommer an på en lang række faktorer, for eksempel på, hvor mange episoder vi optager pr. dag,” siger hun.
Nordiske ambitioner
Labyrinten har fået udviklingsstøtte fra Nordvisionsfonden, men selvom NRK har bakket op fra start, så er det indtil nu mest foregået fra sidelinien. At idéudviklingen ikke er foregået på tværs af grænsen mellem de to lande i forbindelse med sæson ét, sker ud fra en bevidst prioritering.
Tidligere har udviklingsansvarlig for SVT Barn og Ungdom, Helena Persson, sagt, at det er vanskeligt at samproducere fra sæson nummer ét.
”Det er bedre at et bolag udvikler projektet, og at man siden hen går sammen fra sæson nummer to.”
Og den del af processen er man i gang med. Ambitionen er at gøre Labyrinten til et fælles nordisk koncept , hvor også YLE og DR kommer med på lidt længere sigt.
Foreløbig forholder svenske YLE sig afventende. Det forklarer Petra Holm med, at svenske YLE kun har begrænsede ressourcer.
”Men netop fordi det er dyrt at producere selv, så kan samarbejdet sikre et højt niveau og en høj production value.”
Heller ikke DR er at finde i Labyrinten.
”Labyrinten er et fuldstændig fantastisk gameshow. Det koster kassen at producere, og vi ville aldrig selv have råd til at lave det. Samtidig er det ikke et program vi stod og manglede i vores portefølje,” begrunder DR-kanalredaktør Ulla Hæstrup.