Tre N12-serier nominerade till nordiskt manuspris

Av de fem nominerade serierna till Nordisk Film & TV Fonds manuskriptpris är hela tre serier del i Nordvisions dramasamarbete N12. Senaste år vann Sara Johnsen priset för NRK:s N12-serie "22. juli". Det här och annat uppmärksammar vi kring nordisk public service den här veckan.

Yles serie "Cargo" ("Rahti") är en av fem nominerade till Nordisk Film & TV Fonds manuskriptpris. Foto. Yle.

Yles serie "Cargo" ("Rahti") är en av fem nominerade till Nordisk Film & TV Fonds manuskriptpris. Foto. Yle.

Du hittar också nyheter varje vecka på Nordvisions Facebook-sida.


Tre N12-serier nominerade till Nordisk Film & TV Fond-priset

Nordisk Film & TV Fond har avslöjat de fem nominerade dramaserierna till 2021 års pris.

Av de fem serierna är tre nordiska public service-produktioner, som ingår i Nordvisions dramasamarbete N12. Det är huvudförfattaren som mottar priset på 200 000 norska kronor, och vinnaren avslöjas på Göteborgs filmfestival.

De nominerade är Yles ”Cargo” (”Rahti”), DR:s “Cry Wolf” (”Ulven kommer”), SVT:s “Thin Blue Line” (“Tunna blå linjen”), Viaplays ”Sisterhood” (”Systrabönd”) och HBO:s ”Welcome to Utmark” (”Velkommen til Utmark”).

”Fonden är extremt stolt över att fira det nordiska manusskriptförfattandet i samarbete med Göteborgs filmfestivals TV Drama Vision, genom att kasta extra ljus på talangerna bakom de här fem trollbindande berättelserna. Variationen i form och uttryck visar den höga kvaliteten i Norden just nu i åtskilliga genrer – gamla, nya och blandade sådana. Gratulationer till alla nominerade”, säger Liselott Forsman, CEO för Nordisk Film & TV Fond.

Senast mottog Sara Johnsen priset för N12-serien ”22. juli”. Göteborgs filmfestival ordnas denna gång online från 29 januari till 8 februari.


NRK:s serie för de allra minsta tittarna, "Minibarna", är en streamingsuccé. Nästa vecka kommer säsong två. Foto: NRK.

Streamingsuccé för NRK:s "Minibarna"

På måndag nästa vecka är det premiär för en ny säsong av NRK:s innehåll för de allra minsta tittarna, ”Minibarna”, en nordisk samproduktion genom Nordvision.

För ett år sedan lanserades serien, och enligt NRK:s analysavdelning har den redan skrivit historia – och tittarsiffrorna har passerat miljonen.

”Det är helt fantastiska siffror. Det mest sedda avsnittet närmar sig en och en halv miljoner tittare, och medeltalet per avsnitt är på 1,2 miljoner tittare. Det är de högsta streamingsiffrorna vi hittills sett under ett år i NRK Supers historia”, säger Henrik Skatvedt på analysavdelningen.

Han säger att siffrorna fortsätter att stiga, även om serien redan varit tillgänglig i drygt ett år.

Projektledare Maria Grande har höga förhoppningar för säsong två.

”Med ’Minibarna’ önskar NRK Super att ge de ettåringar som tittar på skärmen ett kvalitetssäkrat och norskspråkigt alternativ. Det är väldigt fint att vi träffar så gott första gången vi gör specialanpassat innehåll för den här målgruppen. De höga talen tyder också på att serien träffar bättre än förutspått, och att även lite större barn har glädje av den”, säger hon.

”Minibarna” visar landskap, djur och situationer som barn i Norge kan känna igen sig i. Även om många anser att små barns användning av skärmar ska vara begränsat, visar verkligheten att en hel del ettåringar i Norge tittar på tv.

”Därför anser vi att det är vårt ansvar som public service-bolag att erbjuda ett kvalitetssäkrat innehåll av hög kvalitet som är anpassat speciellt för de här barnen. ’Minibarna’ är en serie som småbarnsföräldrar kan känna är trygg att se tillsammans med sina barn”, säger Cathrine Irgens Nilsen, NRK Supers redaktionschef.



Olov Carlsson. SR:s biträdande programdirektör och chef för innehållsproduktionen. Foto: SR.

SR fortsätter med popup-redaktioner nästa år

Sveriges Radio har aldrig varit mer närvarande runtom i landet än just nu. Det konstaterar Olov Carlsson, biträdande programdirektör och chef för innehållsproduktionen

SR har under året som gått öppnat 30 så kallade popup-redaktioner, utöver den fasta bevakningen i 50 av Sveriges kommuner. Målet med popup-redaktionerna är att SR ska vara fysiskt närvarande i alla Sveriges kommuner flera gånger per år.

”När vi nu närmar vi oss slutet av 2020 kan vi konstatera att vi både har nått och överträffat det. Med 30 popup-redaktioner – utöver de 50 kommuner där vi har fasta redaktioner – har vi utökat bevakningen i hela landet. Vi har varit på plats och rapporterat från Sveriges samtliga 290 kommuner. Det har stärkt vår relation med lyssnarna och gjort redaktionerna bättre på att bevaka och hitta nyheter i sina kommuner”, skriver Olov Carlsson.

Som exempel arbetade SR P1:s Joakim Silverdal från ett bibliotek i staden Härnösand under två veckor i september för att utveckla kulturrapporteringen utanför de största städerna.

Satsningen med popup-redaktioner fortsätter nästa år.



Foto: Yle.

Över en miljard starter på Yle Arenan i år

Torsdagen den 17 december passerade Yle Arenan miljard-strecket för antalet starter på streamingstjänsten hittills i år. Det är en historisk milstolpe.

“Det här är så ofantligt stort att det är svårt att fatta. Vi ser ju att Arenans innehåll lockar allt fler, oberoende av ålder, och att många fler än för bara ett år sedan hittar också poddar att lyssna på. Men att se den här siffran gör mig rörd. Den visar att vi är på rätt väg”, säger Gitte Laurell, chef för Yle Arenan på Svenska Yle.

Yle Arenan kan också fortsättningsvis stoltsera med titeln Finlands populäraste streamingtjänst, trots den allt hårdare internationella konkurrensen.



Svenska originalmanus rullar in i SVT:s satsning.

Massivt intresse för SVT:s satsning på svenska originalmanus

Under våren bjöd SVT in professionella manusförfattare till SVT Dramas satsning på svenska originalmanus för långfilm.

Efterlysningen gäller en stark och unik vision, och SVT hoppas uppmuntra manusförfattare till att våga satsa på egna idéer.

Responsen har varit enorm, skriver Charlotta Denward, långfilmsansvarig på SVT Drama.

”Under våren kom det in 380 förslag och i höst ytterligare 153 ansökningar som vi nu läst och diskuterat i urvalsgruppen”, skriver Denward.

”Det är en enorm variation i de inskickade förslagen och det har blivit många roliga läsupplevelser för oss i urvalsgruppen. Fantasirikedomen och berättarlusten är det inget fel på, och det visar på ett stort och glädjande intresse för att berätta i långfilmsformatet. Vi ser fram emot att läsa manus så småningom och hoppas att något eller några av projekten ska nå hela vägen till publiken.”