Slut med at gætte sig til, hvad de unge vil have

Antallet af dramaserier til unge målgrupper viser en nærmest lodret opadgående kurve. Det samme gør det nordiske samarbejde om serierne, og der tegner sig et stadig tydeligere billede af, hvad der skal til for at fange de unge ind.

DR3’s ’Doggystyle’ kom godt fra start hos DR med streamingtal, der kun overgås af SKAM. Sideløbende kørte serien hos NRK. Foto: DR / Valdemar Cold Winge Leisner.

DR3’s ’Doggystyle’ kom godt fra start hos DR med streamingtal, der kun overgås af SKAM. Sideløbende kørte serien hos NRK. Foto: DR / Valdemar Cold Winge Leisner.

Ung drama-genren stormer frem i disse år. I 2019 har NRK planlagt ikke mindre end ni dramaserier for en ung målgruppe. Det er en fordobling i forhold til tidligere.

Hos Yle er antallet af titler for unge og unge voksne vokset voldsomt i de seneste to år, og både DR og SVT lancerer i år minimum tre serier hver til den unge målgruppe.

Samtidig vandrer produktionerne i hidtil uset omfang på tværs af landegrænser og platforme, og det seneste halvandet år er ung drama-producenterne gået sammen i en ny Nordvision-gruppe som siden 2017 er mødtes hvert halve år.

Ung drama-bestiller hos NRK, Charlotte Myhrvold, er meget begejstret for samarbejdet i Nordvisions ung drama-gruppe og for den fælles idéudvikling og feedback.

”Det er fantastisk dejligt, at ungegruppen i Nordvision har fået øjnene op for hinandens drama og bidrager til hinandens udvikling og strategi,” siger Charlotte Myhrvold.

 

FAKTA:
Udvalgt ungt nordisk drama på vej:
SVT: De utvalda, Eagles og Festen
Sv. Yle: Badrumsliv og Vakuum
DR: Doggystyle 1 +2, Paranoid og Lars og Nikki
NRK: 17, Nudes, 18 og Rådebank (udv.)
Yle: Nofilter (udv.)

 

Sprog ingen hindring – og dog

Samarbejdet har også medført, at der er stor interesse for at vise hinandens produktioner på tværs af sprog og landegrænser.

Og ifølge Myhrvold er sprog ingen hindring for de norske unge.

”De er vokset op med Astrid Lindgren og svensk børne-tv, og heller ikke dansk volder store vanskeligheder.”

Hos DR har især norsk ungedrama fået en opblomstring efter Skam, og 120.000 streamede første afsnit af en efterfølgende ung dramaserie.

”Det er virkelig flotte tal, og svarer til en god DR3-dokumentar, men det er fortsat sådan med, at dansk drama går bedst,” fortæller publiceringsredaktør Christian Boye fra DR TV.

Til sammenligning havde DRs ’Doggystyle’ 437.000 visninger af første afsnit.

DR har også vist den finske ’Blind Donna’ og den islandske ’Ord mod ord’.

”De har begge mere beskedne tal, og vi kan se, at folk falder fra i stor stil undervejs, og det har formentlig med sproget at gøre, for det er udmærkede serier,” siger Christian Boye, der ikke har ungt svensk drama at sammenligne med.

For øjeblikket bliver ungt drama præsenteret under DR 3-brandet, selvom alle serier i båndet på DR TV er nordiske.

”Der er ikke tvivl om, at ’dansk’ er et sellingpoint, og om ’nordisk’ også er det, vil jeg ikke afvise. Men ’ungt’ skal man i hvert fald ikke kalde det, så skræmmer man de unge væk.”



NRK:s 17. Foto: NRK / Bendik Stalheim Møller.

 

Yle eksperimenterer med Instagram

Hos Svenska Yle noterer bestiller Johan Aaltonen, at ungt nordisk drama generelt går godt i Finland.

”Det er ingen garanti for succes hos os, at en nordisk serie har stor succes i sit hjemland. Men hvis for eksempel en norsk serie går godt i Sverige, så går den også godt hos os,” fortæller han.

Svenska Yle satser særligt på et drama til et yngre publikum.

”Til sommer kommer vi med ’Badrumsliv’ og vi har yderligere to ung drama-produktioner på vej. Vi satser på at kunne tilbyde mindst en dramaserie per år,” siger Johan Aaltonen.

Også Yles dramachef Jarmo Lampela har fokus rettet mod ungeog unge voksne, og Yle træder nye stier med satsning på drama målrettet sociale medieplatforme.

”Vi har åbnet nyt dramaindhold på andre platforme end vores egen Arena med Instagram-drama som ’Karma’ og ’Goals360’, fortæller Jarmo Lampela, der ser det som Yles største udfordring at få tag i et ungt publikum, som har brugt andre platforme.

”Fra vores research ved vi, at publikum respekterer Yles indhold, når de finder det, men at blive en del af deres ugentlige eller daglige liv er en hård opgave’,” siger dramachefen.

 

”De unge trænger til at føle mestring, og vi må give dem et håb om, at livet går godt.”
- Charlotte Myhrvold, ung drama-bestiller NRK

 

NRK med ny analyse

Der findes et før og et efter SKAM. Den norske dundersucces banede vejen for nordisk public service-drama til en målgruppe, udbyderne nærmest havde opgivet at vinde tilbage fra de sociale medier.

Public service-medierne er efterhånden nået frem til en fælles forståelse af nogle grundforudsætninger for at producere godt ungt drama. De unge skal inddrages, og producenterne må forstå deres behov.

Mavefornemmelser og gætterier om, hvad de unge nok gerne vil have, er en saga blot.

”Det er slut med den tid, hvor man kunne nøjes med at tro, at man kender behovet hos målgruppen. Man er nødt til at foretage et vældig grundigt forarbejde og snakke med målgruppen,” understreger Charlotte Myhrvold.

Aktuelt har NRK på ny analyseret ungemålgruppen. Analysen viser, at de unge har brug for at kunne sænke skuldrene.

”De unge trænger til at føle mestring, og vi må give dem et håb om, at livet går godt. De har behov for fællesskaber og for at kunne slappe af og drømme sig bort.”

Charlotte Myhrvold peger på, at drama ikke er den eneste måde at nå den unge målgruppe, og hun nævner den succesfulde dokumentar ’Line fikser kroppen’ som eksempel.

”Drama er ikke svaret på alt, men der er ingen tvivl om, at det er en vigtig del, og skal vi se tre til fem år frem i tiden, så tror jeg, vi har øget til lidt større volumen for ung drama-produktion,” siger NRKs ung drama-bestiller.