Inspiration och nordiska möten – Festival of Digital Narratives har många roller

En fläkt av den internationella medievärlden i all ära – något av det viktigaste under den årliga public service-sammanslutningen Festival of Digital Narratives är att få diskutera med kollegor från grannländerna. Många besökare rosar årets program i responsen efteråt, men det finns också saker som borde få större fokus nästa år.

Många passade på att dokumentera nya insikter under presentationerna. Foto: Agnete Schichtkrull.

Många passade på att dokumentera nya insikter under presentationerna. Foto: Agnete Schichtkrull.

Årets inspirationsfest är över, och festivalledare Kåre V. Poulsen kan andas ut – för den här gången.

Han är nöjd med resultatet.

”Jag tycker att festivalen, när den lyckas, avspeglar de många olika sätt som vi använder det digitala – oavsett om du producerar radio, tv, cross media, eller rent digitala projekt. Här har vi möjlighet att lära av varandras succéer och misstag, på ett område där det finns många modiga människor och sanna pionjärer. Utöver det ger festivalen en solid inblick i hur public service och det digitala tolkas över hela världen, då programmet är internationellt”, säger Poulsen.


Relationen till publiken allt mer avgörande

Ulrika Nulty, projektledare för utveckling på UR i Sverige – och en av årets alla deltagare, hittade några favoriter i programmet.

”Det var särskilt spännande att höra Anne Saloranta från Yle, och Dan Gliese Rasmussen från DR, berätta om strategierna bakom deras Youtube-kanaler, och att vi som public service inte kan förvänta oss att bli valda på våra egna plattformar om publiken inte har en relation till vårt erbjudande. Och att det inte bara gäller ungdomar”, säger hon.

Festivalen erbjuder i första hand en stor dos inspiration för kreatörer i de nordiska bolagen. Men en viktig anledning att samlas är också möjligheten att vidga det egna nätverket, och diskutera med både gamla och nya bekanta.

”Det känns oerhört lyxigt att få tillbringa två dagar med så många smarta och innovativa kollegor och diskutera viktiga frågor och ta del av exempel och erfarenheter, från flera håll i branschen och världen”, säger Ulrika Nulty.


Succéer och misslyckanden visas konkret

Alex Fager, strategichef på Svenska Yle och medlem i festivalens styrgrupp, är inne på samma spår.

”Festival of Digital Narratives är ett utmärkt sätt för public service-bolagen att träffas, höra hur tankegångarna kring digitalt berättande går och få bättre insikt i vad som funkar och vad som inte funkar, på ett väldigt konkret plan. Den nordiska gemenskapen är unik, och då publiken beter sig i stort på samma sätt i alla nordiska länder så framstår ett idéforum i stil med Festival of Digital Narratives som en fungerande lösning”, säger han.

Som Kåre V. Poulsen konstaterar, så intogs scenen av en del internationella talare, men programmet bjöd också på många insikter levererade av medarbetare från de nordiska public service-bolagen.

Det är en viktig ingrediens, menar Alex Fager.

”Liksom alltid är de nordiska exemplen och våra ’egna innehåll’ de som oftast ger den största konkreta nyttan. Med det sagt så tror jag också att det är hälsosamt att höra vad som är på gång i den övriga världen, och speciellt hur innovationer uppstår och föds. En av höjdpunkterna tycker jag därför var Dries Depoorters syn på innehåll och hur han, som artist, hittar synvinklar som vi inom media aldrig kommer på”, säger han.  


Mer samarbete med nya tidens producenter

Som projekt är festivalen i ständig utveckling, och tankarna om hur kommande års upplagor kunde se ut är redan igång.

”En fundering är om vi kanske förhåller oss för mycket kring vår egen ’övergång’ från gamla sätt att skapa innehåll till nya. I stället för att samarbeta mer med, och lära av, den nya digitala generationens innehållsproducenter, de som aldrig ens jobbat med flow-tv”, säger Ulrika Nulty.

”Jag tror vi behöver fokusera ännu mer på vad vi gör i de olika nordiska bolagen, och kanske försöka komma på ett sätt att också inkorporera projekt som är i startgroparna och inte bara de som vi redan genomfört. Vi behöver också ge mera tid för folk att träffas, prata och utbyta erfarenheter ansikte mot ansikte”, säger Alex Fager.

Festivalledare Kåre V. Poulsen låter det vara upp till deltagarna att komma med önskemål inför nästa år.

Han nöjer sig med att lägga till en egen förhoppning:

”För min del vore det fint om ännu fler medarbetare kom och var med!”

Hjälp gärna till att utveckla festivalen: Kom ihåg att fylla i evalueringsformuläret som gått ut till alla deltagare via e-post.
 


DR:s Christoffer Viskum Ebbesen presenterade streaminginsikter under rubriken "Keeping up with the on-demanders". Foto: Agnete Schichtkrull.



Publiken bjöds in att aktivt delta i sessionerna. Foto: Agnete Schichtkrull.



Koncentrerade blickar bland dem som följde med programmet. Foto: Agnete Schichtkrull.



Hur bygger man framgångsrika berättelser för en ung publik? Søren Klovborg tog sig an utmaningen att leverera ett svar. Foto: Agnete Schichtkrull.



Johanne Hesseldal Larsen, utvecklingsredaktör för utland på DR:s Horisont Digital. Foto: Agnete Schichtkrull.



Festivalledare Kåre V. Poulsen höll publiken uppdaterad mellan presentationerna på scenen. Foto: Agnete Schichtkrull.



Lars Bastholm, med erfarenhet av att leda kreativa team inom Google och andra stora organisationer, gav publiken en genomgång av sina nyckellärdomar från webbens senaste 25 år. Foto: Agnete Schichtkrull.



Nederländska Corine Meijers har bland annat den prisbelönta VR-produktionen Ashes to Ashes på sitt CV, i gott sällskap av andra interaktiva innehåll. Hon hade många personliga insikter att dela med sig av, med andra ord. Foto: Agnete Schichtkrull.



De personliga mötena mellan presentationerna på scenen är ett viktigt inslag under festivalen. Foto: Agnete Schichtkrull.



Peter Rosberg, planeringschef på DR, talade om hur bolaget lyckas med övergången från flow till streaming. Foto: Agnete Schichtkrull.


Christiane Miethge talade under den minst sagt omfångsrika rubriken "Artificial Intelligence, the Universe and Everything". Foto: Agnete Schichtkrull.