Drama mellan öst och väst

Precis som många andra europeiska public service-medier är finska Yle i färd med att öka utbudet av drama till den finländska publiken. Det experimenteras flitigt med drama för unga – genom form, innehåll och med internationella samproduktioner.

Dramat Invisible Heroes. Foto: Araya Corvalán.

Dramat Invisible Heroes. Foto: Araya Corvalán.

Historiskt sett har det finska dramat stått lite vid sidan av nordiskt och europeiskt drama. Fokus har snarare legat på på produktion av inhemskt drama för den egna publiken.

Med en budget lika stor som den DR, NRK och SVT gjorde en dramaserie med, kunde Yle tidigare göra tre serier.


Insta stories-dramat Karma. Foto: Shoot Hayley.

Liselott Forsman är internationell samproduktionskonsulent på finska Yle.

”Uttrycket i finskt drama var ett annat än i övriga Norden”, säger hon. ”I övriga Norden skämtades det om att livet var för kort för finskt tv-drama, men publiken i Finland uppskattade stort sina egna historier. Yle TV1 visade mer samhällelig, urban fiktion, och TV2 hade varmare, lättare och mer lantliga serier i sin tablå. Det var som att hjärnan fick sitt på ettan, och hjärtat fick mer plats på tvåan. I dag har man lyckats kombinera de två”, säger Forsman.

Dagens publik är bevandrad i internationellt tv-drama, och det har också lett till att Yles serier moderniserats på ett naturligt sätt.

Nordic Twelve är en stor gåva till Yles publik.
- Jarmo Lampela, dramachef Yle

Mer drama för unga på väg

Jarmo Lampela är dramachef på finska Yle, där han jobbat sedan 2015. Tidigare var han professor och avdelningschef vid Aalto-universitetet i Helsingfors.

”Yle har en unik, nationell roll och en möjlighet att skapa och producera finskt drama. Genom min position har jag särskilt velat slå ett slag för internationella samproduktioner. Ett annat viktigt mål är att ge nya och unga aktörer en möjlighet. Drama har en etablerad publik, och jag tror också att det kommer att hitta nya anhängare online och genom nya typer av mediekanaler”, säger han.

De senaste par åren har Yle experimenterat friskt för att nå yngre tittare där de finns. Inte minst har man haft framgång med ett nytt dramaformat på Instagram.

”Antalet titlar vi erbjuder för unga har ökat dramatiskt de senaste två åren. Vi har Dragonslayer 666, Has been, Karma och Goals360, som är gjorda för andra plattformar än Yles Arenan. Vi kommer att fortsätta utveckla drama för sociala medier under de kommande åren. De under 29 år kommer att vara en nyckelmålgrupp i alla våra genrer”, säger Lampela.

Han menar att den största utmaningen är att nå unga som är vana vid att ta till sig innehåll på vilken plattform som helst, genom rekommendationer.

Undersökningar visar att publiken uppskattar Yles innehåll – utmaningen ligger i att vara en del av användarnas dagliga liv.

Foto: Yle
Ur dramaserien Karppi. Foto: Yle.

Väntar ett internationellt genombrott bakom hörnet?

Alltsedan Jarmo Lampela inledde sitt arbete har han koncentrerat sig på att stärka bilden av finskt drama, både i Finland och utanför landets gränser.

Genom Nordic Twelve har Nordvision-bolagen beslutat sig för att stärka det nordiska dramat, något som Lampela känner tacksamhet inför.

”Nordic Twelve är en stor gåva till Yles publik. Vi är stolta över att kunna presentera tio nordiska dramaserier av hög kvalitet. Samtidigt får vi en möjlighet att visa en del av våra egna dramaproduktioner i de andra nordiska länderna. Jag tror N12 kommer att fungera som ett skyltfönster för finska serier med moderna berättelser för de övriga länderna att upptäcka”, säger han.

Enligt Liselott Forsman har världen så smått börjat öppna ögonen för finskt drama, och charmen i den säregna melankolin som ofta råder i produktionerna.

”I Finland vill man ofta vara som övriga Norden, samtidigt som man i Norden och Europa verkar uppskatta att Finland är lite annorlunda. Finska komediserier som tävlat mot BBC i flera Rose d’Or-finaler under de senaste åren, har drag av det slaviskt mörka och absurda. Samtidigt är de nordiska till sitt innehåll. Våra drama- och thrillerserier har ofta en egen melankoli som nu väcker intresse i övriga Europa”, säger hon.

Flera internationella samproduktioner på väg

Ett eget internationellt samarbete är en av nycklarna till att stärka finskt drama.

Just nu har Yle Drama tre sådana samproduktioner.

”Vi har till exempel en samproduktion med Chilevision, det är ett historiskt drama som berättar om unga finländska diplomater i Santiago de Chile under Pinochet kuppen år 1973. På Yle Drama tror vi på mer kvalitetsdrama med unika berättelser. Finska talangfulla aktörer kommer ges möjlighet att filma utomlands med internationella team”, säger Jarmo Lampela.